ΘΕΜΑΤΑ 2012 - Σχόλιο

 

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

Μετά από τις απρόσμενες εξελίξεις για τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων στη Φυσική Κατεύθυνσης,προέκυψαν ποικίλες αντιδράσεις,πολλές εκ αυτών βεβιασμένες και ορισμένες δικαιολογημένες λόγω της φόρτισης των ημερών και των καταστάσεων.Είναι χρέος μας,όμως,όταν επανέλθει η ψυχραιμία να αξιολογήσουμε καταστάσεις και να αποφασίσουμε τί είναι σωστό για την εκπαίδευση που θέλουμε.

Κατ'αρχάς να συμφωνήσω με την κοινή γνώμη ότι τα θέματα ήταν όντως πολύ δύσκολα.Με αφετηρία τις αντιδράσεις της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών(ΕΕΦ),καθώς και τις αντιδράσεις μεγάλης μάζας εξετασθέντων για τη δυσκολία των θεμάτων,είναι σημαντικό να καταλάβουμε το εξής:Η δυσκολία των θεμάτων δεν επηρρεάζει,εν γένει,την επιτυχία των μαθητών να εισαχθούν στις σχολές.Οι βάσεις καθορίζονται από τη ζήτηση των μαθητών και τις βαθμολογίες τους.Αν ο δείκτης δυσκολίας είναι υψηλός,αυτό ισχύει για όλους τους εξετασθέντες,οπότε οι βαθμοί θα είναι στατιστικά χαμηλοί σε όλους,οπότε και οι βάσεις θα πέσουν αντίστοιχα.Η δυσκολία των θεμάτων,λοιπόν,δεν θα αφήσει ουσιαστικά κανέναν μαθητή έξω από καμμία σχολή.Εξάλλου,ο αριθμός θέσεων σε κάθε σχολή είναι καθορισμένος και δεν εξαρτάται από το βαθμό,αλλά από το σχετικό βαθμό των μαθητών που θα ζητήσουν να εισαχθούν,οι βάσεις δηλαδή είναι ένα δυναμικό σύστημα και όχι στατικό,ούτε υπάρχει κάποιος σταθερός κατώτατος βαθμός εισαγωγής(κάτι το οποίο ίσχυσε για κάποιες χρονιές,υπήρξε δηλαδή το 10 σαν κατώτατη βάση για να εισαχθείς σε σχολή,αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει εν έτει 2012).

Οπότε,εφ'όσον αυτό που μετράει δεν είναι ο βαθμός του υποψηφίου,αλλά ο σχετικός βαθμός,είναι πλέον στη δικαιοδοσία της Επιτροπής να καθορίσει τον βαθμό δυσκολίας.Προσωπικά,συμφωνώ ότι τα θέματα ήταν πολύ δύσκολα,διαφωνώ,όμως,με την άποψη της ΕΕΦ ότι επρόκειτο για "κυνήγι ταλέντων".Ένας καλά διαβασμένος μαθητής μπορούσε να λύσει την περίπτωση ταλάντωσης δύο σωμάτων,καθώς και ένα πρόβλημα περιστρεφόμενης ράβδου.Υπερασπίζομαι την τακτική της Επιτροπής να βάλει θέματα αυξημένης δυσκολίας,καθώς έτσι ευνοούνται οι καλοί μαθητές,γιατί τους δίνεται η δυνατότητα να ξεχωρίσουν,ενώ δεν τιμωρείται αυστηρά ένα λάθος απροσεξίας,κάτι το οποίο ισχύει σε εύκολα θέματα.Προτιμώ θέματα όπου ο μέσος όρος βαθμών είναι χαμηλός,παρά εύκολα θέματα όπου ένα λάθος απροσεξίας ή αριθμητικό λάθος να σε βάλει σε μειοναικτική έναντι ένα πλήθος καλών-μετρίων μαθητών που έγραψαν άριστα.Λέγεται ότι τα δύσκολα θέματα ευνοούν τους καλούς μαθητές και αυτή η άποψη με βρίσκει σύμφωνο και μένα.

Επίσης,κρίνοντας τις γενικότερες "ειδικές" συνθήκες τις οποίες βιώνει η χώρα μας,λόγω οικονομικής κρίσης,θεωρώ σημαντικό οι περικοπές στους μισθούς να μην συνοδευτούν από περικοπές στις γνώσεις των αποφοίτων των σχολείων μας.Δεν πρέπει να αφήσουμε την οικονομική κρίση να επηρρεάσει αρνητικά το επίπεδο εκπαίδευσης της χώρας μας,ούτε την τάση που είχαν από ανέκαθεν τα Ελληνόπουλα να σπουδάσουν.Πρέπει να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε ψηλά το επίπεδο σπουδών των μαθητών μας,ως απαραίτητο όπλο στην διεθνή αγορά εργασίας. Απόδειξη αυτού είναι οι πολύ καλές επιδόσεις αποφοίτων λυκείου σε πανεπιστήμια του εξωτερικού έναντι των ομολόγων τους,οι οποίοι ναι μεν έχουν καλύτερη πρακτική εκπαίδευση,αλλά υστερούν στη θεωρητική εκπαίδευση από τους δικούς μας.Και το ανεβασμένο επίπεδο θεμάτων δίνει τέτοια κατεύθυνση στους μαθητές,πάντα σε λογικά και ανεκτά πλαίσια,βέβαια.

Όσο αφορά το επίμαχο ερώτημα Γ4,προφανώς πρόκειται για επιστημονικό λάθος,καθώς έλλειπε μια διευκρίνηση,το ότι δηλαδή αναζητάται το πρώτο τοπικό μέγιστο της Κινητικής Ενέργειας,καθώς το σύστημα μπορούσε να κάνει ανακύκλωση,όπως σωστά παρατήρησε η ΕΕΦ.Διαφωνώ,όμως με την διάσταση την οποία πήρε το θέμα,εις βάρος της ψυχολογίας,αλλά και της βαθμολογίας(αρχικά) των μαθητών σε μια κρίσιμη περίοδο.Θεωρώ την πιο δίκαια λύση να μπορεί να παρθούν σωστές και οι δύο εκδοχές,δηλαδή και των μαθητών που σκέφτηκαν την ανακύκλωση,αλλά και των μαθητών που απλά έλυσαν την εξίσωση Στ=0 για το πρώτο μέγιστο.Προφανώς,υπάρχει αδικία,λόγω του ότι οι πρώτοι παρέχουν μια πιο επιστημονικά ορθή απάντηση,καθώς και το ότι κάποιοι ενδεχομένως να έχασαν πολύτιμο χρόνο σκεφτόμενοι το λάθος της διατύπωσης,αλλά πιστεύω ότι,δεδομένων των συνθηκών,είναι η πιο δίκαια λύση.Σε καμμία περίπτωση,όμως,δεν πρέπει να επηρρεάζουμε αρνητικά την απήχηση που έχει η επιστήμη της Φυσικής στον κόσμο με ακραίες αντιπαλότητες και έριδες,τα οποία δυστυχώς,πολλές φορές οδηγούν σε βεβιασμένες λάθος,κατά τη γνώμη μου,αποφάσεις,όπως η απόφαση της Επιτροπής να μη λάβει υπόψη της το ερώτημα Γ4 αρχικά.Θα πρέπει τα θέματα να έχουν συνέπεια και επιστημονική ορθότητα μεν,αλλά και η επιστημονική κοινότητα να διαχειρίζεται σωστά και όσο το δυνατόν αξιοκρατικά την ύπαρξη τυχόν λαθών,κάτι το οποίο δεν έιναι απίθανο ούτε ξένο στην Επιστήμη της Φυσικής